Anmeldelser - sagt om boken

Ølgjerd Nr. 2, 2009 - klikk her

Aftenposten 21.11.2009 - klikk her

Ølentusiasten nr. 53, desember 2009 (dansk magasin) - klikk her

HAMAR bøker om ØL 9.10.2009 - klikk her

Øl blogg side for alle ølinteresserte - klikk her

Sagt om boken:

"Boken Verdens klassiske øltyper gir en god oversikt over de mest kjente ølsortene fra inn og utland med hovedvekt på europeiske øltyper. For meg gir boken meg en grei innføring i de forskjellige ølsortene en finner i markedet og det er særlig kommentarene rundt dette med kobling av forskjellige øltyper til forskjellig mat jeg finner verdifullt. For få har oppdaget den glede og spenning det ligger i det å koble forskjellige ølsorter til forskjellig typer mat. Det samme gjelder også akevitt. Boken hjelper derfor leseren med å komme inn i denne spennende verden av smaker og den gir leseren et godt inntrykk av den spennvidden det er i øl, fra de lyseste pilsnertyper til de mørkeste dessertølsorter og ikke minst en del anbefalinger om hva en bør prøve og som kan passe godt sammen."

Halvor Heuch
Destillatør, Arcus

Jeg testet bokens påstander opp mot Handbryggeriets IPA, Nøgne Øs IPA, Westmalle Dubbel og Westmalle Tripel, samt Westmalle Dubbel opp mot elgstek i går kveld. Jeg må gi deg honnør på alle disse fem områdene (beskrivelsen av fire øl, samt anbefaling av kombinasjonen storvilt og Westmalle Dubbel med tørkede frukter som en liten del av tilbehøret (ved siden av østerssopp og ristede pinjekjerner, samt en viltsaus med bra sødme og fin syre. Beskrivelsene dine er kort og godt perfekte! Inspirert av dette har jeg skrevet følgende anmeldelse av boken din:
Boken Verdens klassiske øltyper tar for seg skillelinjene innenfor øltypenes opprinnelse og karakter på en fremragende måte. Både de opprinnelige øltypers senere avleggere og våre lokale mikrobryggeriers varianter av disse er meget godt beskrevet i både stil og smak. Jørgensen vier plass til lett overførbare råd om følge til mat for de viktigste øltypene, og boken er sådan like nyttig som den er underholdende. Boken Verdens Klassiske Øltyper anbefales på det varmeste som følge til en belgisk trappistøl, kanskje kombinert med en god kubansk sigar. Årets julegave til deg selv?

Jon Bertelsen
The House of Cognac AS

"Verdens klassiske øltyper" er boka for folk som er glad i øl og historie, enten de er nybegynnere, nerder eller bare vil briefe i selskapslivet.

Her er et vell av fakta og historiske anekdoter, paret med genuin kjærlighet til øl og ølkultur. Boka burde være obligatorisk for alle som steller med øl og alkoholpolitikk, enten de er bartendere, kjøpmenn, bryggere, politikere, helsebyråkrater eller antialkohol-aktivister. Her drepes nemlig myten om at øl = øl. Øl er derimot et mylder av smaksopplevelser, tilvirkingsteknikker, og gode historier som har fulgt menneskeheten gjennom tusener av år.
Som norsk ølelsker er det særlig artig at moderne norsk øl, ikke minst fra mikrobryggeriene, er plassert inn i Europas fineste øltradisjoner. "Verdens klassiske øltyper" er også en flott oppslagsbok, enten det dreier seg om veddemål om bryggerfaget eller kunsten å velge riktig øl til riktig mat. Skål og velbekomme!
Vennlig hilsen

Petter Nome
Direktør